Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Om Højmarkskolen

Bål i sneen

Højmarkskolens målsætning

  • At tilbyde en undervisning, som kvalificerer til livet, uddannelse og arbejdsmarked.

  • At medvirke til, at unge genvinder lysten til at lære.

  • Gennem overskuelige rammer at give mulighed for positive skole- og kammeratskabsoplevelser.

  • At have fokus på øget selvværd og trivsel.

  • At dygtiggøre den unge til medleven i samfundet gennem aktiviteter, hvor den enkelte kan afprøve egne grænser og naturligt indgå som en del af et forpligtende fællesskab.

 

Læring og undervisning

Skolen skal med udgangspunkt i den enkelte elevs kompetencer tilbyde et undervisningsmiljø, hvor elevernes evner kan udvikles bedst muligt.

Det sker bl.a. ved,

  • at vi, under hensyntagen til elevens evner, stiller faglige krav

  • at vi lærer eleverne faglig dygtighed

  • at vi lærer eleverne vedholdenhed

  • at eleverne kan mærke vores begejstring for skolen, arbejdet, ideerne m.v.

  • at vi samarbejder med diverse ressourcepersoner (UU, PPL, familieafdeling, konsulenter, sundhedspleje m.fl.).

 

Social læring

Skolen skal søge at udvikle den enkelte elevs følelse af ansvar for egen udvikling og medansvar for fællesskabet.

Det sker bl.a. ved, at vi tilstræber os på

  • at vise eleverne tillid – ”Det her kan du godt klare”

  • at lære eleverne at holde aftaler

  • at eleverne lærer almindeligt accepterede normer.

  • at give eleverne omsorg og lærer dem at tage sig af andre

  • at lære eleverne, hvad der er kvalitet – både i arbejde og i livet

  • at lære eleverne at tage stilling og sige fra

  • at hjælpe eleverne til et meningsfyldt fritidsliv og fritidsarbejde

  • at lære eleverne tolerance

  • at eleverne øves i at sætte sig små og større mål – og forfølge dem.

 

Læring og fysiske rammer

For skolen er det vigtigt, at de fysiske rammer understøtter vores intentioner om, at eleverne får mulighed for at udvikle sig fagligt, socialt og fysisk. Det betyder for os, at indretning af undervisningslokaler og udendørsareal er lige vigtige faktorer i denne målsætning.

 

Forældresamarbejde

For skolen er det vigtigt, at forældrene er en central samarbejdspartner. Uden hinanden kan vi ikke skabe en god og stabil udvikling hos den unge

  • Efter visitation til Højmarkskolen kontakter skolen forældrene for en aftale om opstartssamtale med forældre og elev samt overleveringsmøde med forældre, tidligere skole og eksterne samarbejdspartnere.

  • Først på skoleåret afholdes forældremøde for alle forældre og ansatte.

  • Der afholdes skole-hjem-samtaler 2 gange årligt.

  • Der afholdes telefonsamtaler og samtaler på skolen efter behov.

  • Desuden underrettes forældre altid via sms ved forsømmelser og lignende.

 

Ture og lejrskoleophold

For Højmarkskolen er det vigtigt, at eleverne gennem lejrskoleophold og mindre ture møder andre udfordringer end dagligdagens skolegang. At eleverne oplever andre - også fremmede lokaliteter og mennesker - og at der på disse ture er mulighed for at udvikle elevernes sociale og personlige kompetencer.

I løbet af skoleåret tager alle husene på lejrskole i bestræbelserne for at lære hinanden godt at kende og få gode fællesoplevelser.

Ved lejrture opkræves forældre ikke særskilt penge til hverken aktiviteter eller kost. Dette er betalt via den månedlige aktivitets- og madindbetaling.

 

Uddannelsesvejledning og udslusning

Det er vigtigt for Højmarkskolen, at alle elever og deres forældre sammen med lærere og uddannelsesvejleder løbende drøfter elevens standpunkt og udviklingsmuligheder – og sammen arbejder hen mod et realistisk uddannelses-/erhvervsvalg.

Uddannelsesvejlederen følger eleven efter endt skolegang på Højmarkskolen.

  • Løbende afholdes samtaler mellem elev og kontaktlærer, hvor standpunkt, adfærd, indsatsområder m.v. drøftes. 

  • På mindst 2 årlige skole-hjem-samtaler drøftes ovennævnte ligeledes og nedskrives.

  • Gennem alm. snak med lærerne generelt og vejlederen formelt søges et realistisk mål for den enkelte elevs fremtid.

  • Vejlederen er ansvarlig for, at ”uddannelsesbog” for hver elev laves og følges op.

  • Forældrene er ansvarlige for tilmelding til ungdomsuddannelse.

  • Højmarkskolen skal sammen med uddannelsesvejlederen og forældrene have en udslusningsplan for alle elever, der forlader skolen.

Vi har på skolen faste uddannelsesvejledere tilknyttet. Vores uddannelsesvejleder (UU-vejleder) er Jeppe Pedersen. 

Her finder du oplysninger om uddannelsesvejledningen i Silkeborg Kommune.

 

Praktikophold

Det er vigtigt for Højmarkskolen, at eleverne gennem praktikophold får mulighed for at stifte bekendtskab med arbejdsmarkedet og bl.a. herigennem bliver lettere at vejlede til et realistisk fremtidigt uddannelses-/erhvervsvalg.

Handleplan for praktikophold

  • Elevers praktikønsker drøftes løbende med kontaktlærer og vejleder.

  • Elever kan komme ud i praktik løbende igennem skoleåret.

  • Elever i praktik og deres vært får altid besøg af en kontaktlærer i slutningen af praktikforløbet. Her bliver værten også bedt om at udfylde et praktikvurderingsskema.

     

Afgangsprøver

Eleverne har mulighed for at gå til afgangsprøve (FP9) i dansk, matematik og engelsk. 

 

Ungdomsskolens strategi

På Højmarkskolen, Silkeborg Ungdomsskole arbejder vi ud fra vores fælles strategi:

Vi tør tænke kreativt og på tværs af afdelingerne. Vi arbejder indenfor ungdomsskoleloven og forpligter os til at bruge denne til gavn for de unge. Nye opgaver løses med alternativt/nyt perspektiv, med fleksibilitet, faglighed og med kort varsel, hvis nødvendigt for de unges udbytte. Vores tilbud skal afspejle den aktuelle ungdoms ønsker og behov.

...og de 4 strategispor:

  • Kommunikation
  • Vi udvikler læringsrum
  • Demokrati og ungeinvolvering
  • Unges mentale sundhed
Strategispor 1 - KommunikationStrategispor 2 - Vi udvikler læringsrumStrategispor 3 - Demokrati og ungeinvolveringStrategispor 4 - Unges mentale sundhed

Skoleudviklingssamtaler

Hvert år afholder Ungdomsskolen en skoleudviklingssamtale med Skoleafdelingen ved Silkeborg Kommune. Dette for at sikre kvaliteten af skolens undervisning.

Resultat af skoleudviklingssamtalen 2025 - aktueller indsatser Højmarkskolen

Vi arbejder med afsæt i Ungdomsskolens strategier, med særlig fokus på:  

Unges mentale sundhed

Elever på Højmarkskolen er trængte, sårbare og har mange dårlige oplevelser med skole med i rygsækken. Vi arbejder med en narrativ tilgang, hvor vi forsøger at finde sprækkerne med de gode oplevelser og intentioner og forstørre disse.

Vi indsamler data på, hvad eleverne kommer fra og kommer med, når de starter op på Højmarkskolen. Vi håber at kunne ramme elevernes niveau både på det personlige, sociale og faglige hurtigere og bedre, så den positive udvikling kan komme i gang.

Vi indsamler data på, hvad eleverne beskæftiger sig med 2 ½ år efter de forlader Højmarkskolen. Disse data giver en indikator for, hvordan vi rammer dem med indsatser og forløb i tiden på Højmarkskolen.

På Højmarkskolen arbejder vi med et nyt tiltag. Vi har lavet en ny afdeling, PULS, med en udekørende medarbejder. Målgruppen er de elever, der er så trængte, at de ikke kan komme ind på Højmarkskolen og ind i det lille fællesskab, der findes her på skolen. Målet er at lave en håndholdt indsats med at få trivsel så godt på vej, at det bliver muligt at komme ind på skolen og med i timer og aktiviteter på sigt.

Vi udvikler læringsrum
Udelæringsrum

Vi har et 3-årigt forløb, hvor målet er at blive bedre til at bruge vores udenomsarealer på Højmarkskolen. Vi har lavet mange forskelligartede prøvehandlinger, evalueret og trukket læring ud af disse.

Vi har et samarbejde med Bikubenfonden, hvor en stor del af personalet har været på uddannelse i brugen af natur i ´Natur til et godt liv´-projektet.

Vi har haft et samarbejde med Outdoor Institute, som har arbejdet med temaeftermiddage for personalet, procesledelse af prøvehandlinger samt udfærdigelser af fondsansøgninger.

Nu er vi dér, hvor vi er ved at udvikle en masterplan for vores matrikel, hvor ønsker om fysiske rum og aktiviteter designet til præcis vores målgruppe er i højsæde. Efterfølgende søger vi fonde til anlæg og håber på at få en pose penge at gøre godt med.

Imens vi venter, har vi udpeget områder, som vi selv kan gå i gang med at lave sammen med elever.

Craft psykologi

Vores næste indsats vil være at dykke ned i teorien bag craft psykologi på en Højmarkskole-måde.

Vi har altid haft håndværk og det kreative arbejde som en tilgang til at få elever i trivsel. Og har kunnet se, at det virkede. Nu er der udviklet en psykologisk teori, som lægger bag tilgangen. Den vil vi blive klogere på og arbejde med de næste to år.